- Méretjelölés: 315/80 R 22.5
Ez a gumiabroncs méretjelölése, a legfontosabb adat.
- Profil szélesség: "315"
Az első szám határozzá meg a gumiabroncs névleges szélességét mm-ben. A tényleges méret ettől pár mm-rel eltérhet. A profilszélesség nemcsak milliméterben adható meg, hanem hüvelykben is (történelmileg korábban jelentek meg a hüvelykkel jelölt profilszélességek), pl. 13 R 22.5. A 100-nál kisebb számok hüvelyket jelentenek, a 100-nál nagyobbak millimétert.
- Profilarány: "80"
A második szám a profilarány, ami a gumiabroncs névleges szélességének és a profil magasságának aránya százalékban kifejezve. A profilarány általában öttel osztható szám.
- Szerkezeti típus: "R" Radiálabroncs.
A gumiabroncs karkasz (carcass, teherhordó váz) szerkezet típusát jelöli, ami általában radiál.
- Névleges pántátmérő: "22.5"
A névleges pántátmérőt hüvelykben (collban) tüntetik fel. A 17.5, 19.5, 20.5, 22.5, 24.5 (un. „félhüvelykes") pántátmérőjű abroncsok tömlő nélküliek, a 20, 22, 24 hüvelykesek (un. „egészhüvelykesek") tömlővel rendelkeznek.
- Névleges terhelési- és sebesség index: 154/149 L
A névleges terhelési szám és sebességjel a méretjelölés közelében szokott elhelyezkedni.
- Terhelési index (Load Index, LI): 154/149
Az első két szám a terhelési index jelölője. A két szám közül az első az egyedi szerelésben, a második szám pedig az iker szerelésben adja meg a névleges teherbírási jelzőszámot.
- Sebesség index (Speed Index, SI; Speed Symbol, SS; Speed Rating, SR): L
Ez a jel adja meg a gumiabroncs névleges sebességét, mellyel az adott terhelés mellett a közlekedés még biztonságos.
Ikerszerelésben kevésbé terhelhető az abroncs, mint egyediben, mert az út egyenetlenségei és az ikerbe szerelt abroncsok közti eltérések miatt az egyik abroncs a fél tehernél kisebbet viselhet, a másik pedig a fél tehernél nagyobbat, így az túlterhelt lehet ami miatt korábban tönkre mehet az abroncs, ezért inkább kisebb maximális terhelést szoktak megengedni. >>A terhelési- és sebesség index táblázat megtekintéséhez kattintson IDE<<
- Kiegészítő terhelési- és sebesség index: 156/150 K
A kiegészítő terhelési- és sebesség index rendszerint a névleges index után található az abroncson. Jelen példán a 156 a kiegészítő terhelési index egyedi szerelésben, a 150 ikerben, a K jelzés a kiegészítő sebesség index. A kiegészítő terhelési- és sebesség index azt jelenti, hogy az abroncs használható a névleges terhelhetőségnél nagyobb terhelés mellett, ha kisebb sebességnél használják, illetve fordítva: nagyobb sebességnél, ha kevésbé terhelik. Ha ilyen kiegészítő információ nem található az abroncsfeliratok közt, akkor az abroncs maximum csak a terhelési- és sebesség indexnek megfelelő terheléssel és sebességgel használható. >>A terhelési- és sebesség index táblázat megtekintéséhez kattintson IDE<<
- Terhelési tartomány (Load Range, LR; vagy Ply Rate, PR):
A gumiabroncsok terhelési tartományokba sorolhatók. Az egyes tartományokat betűjellel (RL J) vagy a hozzá tartozó számjellel (PR 18) jelzik. Ez a jelölés gyakran előfordul az abroncsokon, de megszünőben van, mert az újabb és pontosabb terhelési szám kiszorítja.
Az LR és a PR közti összefüggés
LR |
A |
B |
C |
D |
E |
F |
G |
H |
I |
J |
K |
L |
PR |
2 |
4 |
6 |
8 |
10 |
12 |
14 |
16 |
18 |
20 |
22 |
24 |
- TUBELESS (TL)
Tömlő nélküli gumiabroncs. Ha ez a felirat, vagy a "TL" jelölés nem szerepel a gumiabroncson, akkor az tömlős (Tube Type, TT) és tömlővel kell szerelni.
- M+S (Mud & Snow)
Az ilyen jelölésű gumiabroncs „hóba-sárba” is használható. Ezeknek az abroncsoknak mélyebb, lefelé gyorsabban keskenyedő csatornájuk, telítetlenebb mintázatuk van, mint a „normál” abroncsoknak.
- 3MPSF (3 hegycsúcs)
Az abroncson található 3PMSF jelölés azt jelenti, hogy az abroncs használata biztonságos havas útfelületen, hóban is meggyőzően teljesít.A 3PMSF jelölést hivatalos tesztintézet adja ki és mindig az M+S jelöléssel együtt.
|