Optimalizált tapadás a mezőgazdasági munkagépeknél
Ajánlások a négykerékmeghajtású mezőgazdasági erőgépek optimális gumiabroncs választásához!
Optimalizált tapadás a mezőgazdasági munkagépeknél
Ajánlások a négykerékmeghajtású mezőgazdasági erőgépek optimális gumiabroncs választásához (tapadás optimalizálása, miben változik a gumiabroncsok tapadása és csúszási aránya talajviszonyok szerint)
A mezőgazdaságban is minden tevékenység során kompromisszumot kell keresni a munka elvégzéséhez szükséges működési követelmények, az eszköz között. A mezőgazdasági erőgépeket tevékenységük során nem ajánlott a névleges tengelyteljesítményük 100%-án használni. Ha a teljesítmény 100%-át egy munkagép 5 km/h alatti húzására használja gazdája, fennáll annak a veszélye, hogy túlterheli az erőgép motorját, a hajtáslánc-rendszereit, ami az alkatrészek idő előtti elhasználódását okozza. Ez természetesen nagyban befolyásolja a gumiabroncsok élettartamát is, továbbá növeli a talaj tömörödését, csökkentve a terméshozamot. Ezért a cél, az optimális erőátvitel elérése minden hajtott tengelyre, amely lehetővé teszi a gumiabroncsok megcsúszásának olyan százalékos mértékű arányát, hogy elérje a legnagyobb teljesítményt és tapadást a terheléstől, az út- vagy szántóföldi használattól és a kívánt munkasebességtől függően.
A kerékcsúszással kapcsolatos általános szabályok:
- A túl nagy csúszás (az átvitt teljesítmény 25-30%-os vesztesége) következménye a magasabb üzemanyag-fogyasztás, fokozott gumikopás és a motorkomponensek nagyobb igénybevétele
- A túl kicsi csúszás (túl nagy a húzott súly) következménye a hatékonyság veszteség, a megnövekedett üzemanyag-fogyasztás, a fokozott talajtömörödés
- Nulla csúszás csak közúti használat esetén kívánatos
A traktor optimális csúszási százaléka a traktortípus alapján:
- 2WD traktorok esetében 10-15%
- MFWD traktorok esetében 8-12%
- 4WD traktorok esetében 8-10%
A traktor optimális csúszási százaléka a talajviszonyok alapján:
- Kemény talajokon kisebb csúszás szükséges a motor maximális hatásfokáért
- Puha talajokon nagyobb csúszás optimális a maximális motorhatékonyság érdekében
- Kemény felületű utak: 0% csúszás a motor maximális hatékonysága érdekében
A gumiabroncs- vagy kerékcsúszás egy olyan számított érték, amelyet a traktor hajtásrendszere úgy mér, hogy a gumiabroncs kerülete, a teljesítmény, az idő és a tényleges megtett távolság alapján értékeli a kerékfordulatok számát. Lényegében, ha 200 métert halad, és a tényleges gumiabroncs-fordulatszám (kerület) megtett távolsága 220 méter, a csúszási arány 10%.
A kerék/gumiabroncs csúszását befolyásoló tényezők:
- Áttételi szempontok MFWD traktoroknál:
Győződjön meg arról, hogy a kiválasztott gumiabroncsok megfelelő abroncsátmérővel rendelkeznek, hogy fenntartsák az MFWD típusú traktorokhoz szükséges 5:1 motor áttételi arányt - Használja az optimális traktorsebességet bármilyen szántóföldi munkához, hogy maximalizálja a motor teljesítményét és az erőátvitelt
- Állítsa be a megfelelő abroncs hideg nyomását a tényleges tengelyterhelés és a gumiabroncsok száma, mérete és terhelhetősége alapján.
- Alkalmazza a lehető legjobb súlyeloszlást a tengelyterhelés ballasztjának súlyokkal történő beállításával (kerékre szerelt súlyokkal vagy a vontatott munkagép gumiabroncs-folyékony ballasztjával).
Javasolt mezőgazdasági traktor súlyeloszlás tengelyterhelés szerint:
- 2WD traktorok súlyeloszlása: 25-30% első tengely és 75-70% hátsó tengely
- MFWD traktorok súlyeloszlása: 40-45% első tengely és 60-55% hátsó tengely
- 4WD traktorok súlyeloszlása: 55-60% első tengely és 45-40% hátsó tengely
A fenti tényezők mindegyikét figyelembe kell venni, hogy biztosítsuk az optimális beállítást a lehető legjobb csúszási arány eléréséhez a traktor munkavégzése és a szántóföldi körülmények alapján. A kulcs mindig a gumiabroncsok terhelés eloszlásának és a terhelés elviseléséhez szükséges légnyomásnak a megértésében marad. A megfelelő gumiabroncs, a megfelelő légnyomás mellett, megfelelő lenyomati felülettel biztosítja a szükséges optimális tapadást, és csökkenti a talajtömörítő hatást.
Általános összehasonlító szabályok a hajtási (gumiabroncs szemben a gumiheveder) módok esetében:
- Az 1,2 barnál alacsonyabb nyomáson üzemelő radiál gumiabroncsok általában kisebb talajtömörödést okoznak azonos terepen, mint a gumihevederek.
- Az 1,2 bar felett (2,1 barig) üzemelő radiál gumiabroncsok általában majdnem azonos talajnyomás értéket produkálnak, mint a gumihevederek, annak ellenére, hogy a heveder hosszabb érintkezési felülettel rendelkezik.
- A 2,4 bar felett üzemelő gumiabroncsok (önjáró permetezőgépek, 4WD traktorok, betakarítógépek, stb.) nagyobb talajnyomást eredményeznek, mint gumihevederek. Ezért csak betakarítógépek és 4WD traktorok esetében ajánlanak gumihevedert.
- A gumihevederek alacsonyabb motorcsúszási arány mellett dolgoznak (akár 3%) a lenyomati felületük nagysága miatt, a 8%-os csúszási arány mellett működő radiál abroncsokhoz képest. Viszont a gumihevederes traktor több üzemanyagot fogyaszt, valamint nagyobb karbantartási költséggel kell számolnunk ebben az esetben, mint egy gumiabronccsal szerelt traktor esetében, azonos szántóföldi alkalmazás során.
ÖSSZEFOGLALÁS
A gazdálkodónak vagy termelőnek ki kell választania azt az eszközt (gumiabroncs vagy gumiheveder), amely a legjobban megfelel az igényeinek, hogy elérje üzleti céljait.
A MAXAM célja, hogy megfelelő méretű, megfelelő terhelhetőségű radiál gumiabroncsokat szállítson, amelyek megfelelő légnyomás mellett azt a teljesítményt nyújtják, amelyet ügyfeleink a MAXAM-tól elvárnak. A világszínvonalú MAXAM garanciaprogram mellett olyan radiál abroncsok készülnek, hogy a Maxam abroncsok maximum teljesítményt nyújtva, a kiváló stabilitás mellett csökkentsék a talajtömörödést és javítsák a tapadást, ami növeli a termelékenységet!
Próbálja ki a MAXAM traktorgumik előnyeit még ma!
Az Eugumi.hu gumiabroncs kínálata folyamatosan bővül.
Kínálatunkban teherautókhoz, munkagépekhez, kistraktorokhoz, pótkocsikhoz, kerti gépekhez, fűnyíró traktorokhoz is talál kiváló ár-érték arányú gumiabroncsokat!
Az Eurotrade Kft nem csak gumiabroncsokkal foglalkozik! Fő tevékenységünk a tehergépjármű értékesítés, bérbeadás, de a cégcsoportnál naperőművek építésére és faktorálásra is van lehetősége.