Mezőgazdasági gumikról a Maxam szerint
A mezőgazdasági ágazatban a munkagépek felhasználási módja vagy a működési követelmények befolyásolják a gumiabroncsok élettartamát.
A mezőgazdasági ágazatban a munkagépek felhasználási módja vagy a működési követelmények befolyásolják a gumiabroncsok élettartamát.
Mivel a mezőgazdasági gumiabroncsokat „terepjárónak” tekintik, és nem nagyon szabályozzák, nincsenek szigorú szabályok annak meghatározására, hogy mikor kell az abroncsot cserélni.
A gumiabroncsok felhasználási módja azonban meghatározza a gumiabroncs használható élettartamát. A gép típusa, a talajviszonyok, az alkalmazás (a használat intenzitása) és a légnyomás fenntartása minden esetben közvetlen hatással lesz arra, hogy képes-e hosszabb élettartamot elérni.
Erről egy korábbi bejegyzésünkben már volt szó, itt.
Az alábbi táblázatban felsorolunk néhány általános teljesítményszabályt az Ag-iparra vonatkozóan, részletezve a várható gumiabroncs-élettartamot vagy a csereciklusokat platformonként vagy gépkategóriánként:
Általános teljesítményszabályok az abroncsok piacán a nagyméretű mezőgazdasági gumiabroncsok cseréjére vonatkozóan:
- Az MFWD és 4WD traktorok (+100 LE) a piac 65%-át teszik ki – Amit ma új OE-szerelésként adnak el, az 5 év elteltével lecserélődik.
- A kombájnok / betakarítógépek a piac 10%-át teszik ki – Amit ma új OE-szerelésként adnak el, az 10 éven belül kell lecserélni.
- A trágyaszórók, permetezőgépek a piac 15%-át teszik ki – A gumiabroncsokat 1-2 évente cserélik, az útviszonyoktól függően.
A fenti élettartamra vonatkozó összes elvárás a gumiabroncsok felszerelésének, használatának és karbantartásának módjától függ. A MAXAM azt javasolja, hogy a gumiabroncsokat a lehető leghosszabb ideig használja, függetlenül a gumiabroncs típusától, mindaddig, amíg az abroncs biztonságosan használható az üzemeltetési követelmények teljesítése és a gumiabroncsok értékének megőrzése érdekében.
Az alábbiakban felsorolunk néhány általános okot a gumiabroncs eltávolítására vagy cseréjére:
Gumiabroncs működési állapota |
Kiváltó ok |
Ajánlott megoldás |
Fokozott gumicsúszás |
A beállított gumiabroncs-nyomás nem helyes, vagy a gumiabroncs futófelületének mélysége (fokozott kopás) csökkenti a szükséges tapadást. |
Előfordulhat, hogy a gumiabroncsok túlságosan elhasználódtak a talaj állapotához vagy a művelési körülményekhez képest. Ha a gumiabroncsok csúszási aránya meghaladja a 15%-ot, a MAXAM a gumiabroncsok cseréjét javasolja a tapadás és az üzemanyag-hatékonyság javítása érdekében. |
Állandó levegőszivárgás vagy levegővesztés | Tapadás elvesztése a légszelepek nem megfelelő karbantartása vagy a gumiabroncsok kivágása miatt, ami állandó levegőveszteséget okoz. | Az üzemi használatból eredő gumiabroncs-sérülések vagy vágások a gumiabroncs hatékony működéséhez szükséges légnyomás szivárgása miatt tovább romlanak. Ebben az esetben a MAXAM a gumiabroncsok cseréjét javasolja. |
Vágások vagy sérülések a futófelületen vagy az oldalfalon | A gumiabroncsok bevágásai, szabaddá váló felületek, acél huzalok, nagy sérülések vagy deformációk a futófelületen/oldalfalon, a biztonságos használatot befolyásoló külső vagy belső sérülésekre utalnak. | Értékelje a gumiabroncsokat, hogy vannak-e olyan sérülések, amelyek ronthatják a működést vagy a berendezés károsodását okozhatják működés közben = küszöbön álló meghibásodás vagy a gumiabroncs sértetlenségének elvesztése; A MAXAM a gumik cseréjét javasolja. |
Egyenetlen gumikopás | Az egyenetlenül kopott gumiabroncsok vagy egy tengelyen levő abroncsok között 10%-nál nagyobb különbség a profilmélységben, a tapadás elvesztését, megnövekedett csúszást, megnövekedett üzemanyag-fogyasztást vagy a meghajtás áttételi arányait befolyásolhatják. | A gumiabroncsok egyenetlenül kopnak, ami a tapadás elvesztéséhez vagy az üzemanyag-fogyasztás növekedéséhez vezethet, és/vagy befolyásolhatja a traktor meghajtásának áttételi arányát. A MAXAM ebben az esetben javasolja az adott tengely gumiabroncsainak cseréjét. |
Abroncs teljes átmérő különbségek | Az egymás mellett vagy ugyanazon a tengelyen üzemelő abroncsok teljes átmérőjében 5%-nál nagyobb eltérést mutatnak, ami a tapadás elvesztéséhez, növekedett csúszáshoz vezethet, áttételi problémákat okozhat, és fokozza a talajtömörödést, mivel a terhelés a nagyobb átmérőjű gumiabroncson nagyobb lesz. | Az abroncsátmérőket a lehető legpontosabban kell egymáshoz igazítani, hogy elkerüljük a túlzott csúszást és korlátozzuk az áttételi mechanikai problémákat. Bármikor, amikor nagyobb gumiabroncsokat használnak egy tengelyen, a tengelyterhelés a nagyobb gumiabroncsra nehezedik, ami növelheti a talajtömörödést és korlátozza a lenyomati képét (lábnyomát). A MAXAM azt javasolja, hogy lehetőleg egyidejűleg cseréljék ki az egy tengelyen lévő gumiabroncsokat, hogy korlátozzák ennek az előfordulását. |
UV deformációk vagy száraz rothadás | A szabadban tárolt gumiabroncsok vagy berendezések sok napsütés miatti repedést/kopást eredményeznek, ami rontja a gumiabroncs egészének integritását. | Ilyen módon tárolt abroncsok vagy gépek esetében vizsgálja meg a gumiabroncsokat, hogy nincsenek-e olyan repedések rajtuk, amelyek belső anyagokat, például vászon szövetet vagy drótokat tartalmaznak. Ha ilyen anyagok vannak a repedésben, a MAXAM javasolja a gumiabroncsok cseréjét. |
A gumiabroncsok javítását apróbb hibák esetén bízza szakemberre, de ne őrá:
A gumiabroncsok cseréjének fő oka a gumiabroncsok súlyos kopása vagy elhasználódása, ami a tapadás elvesztését eredményezi, amit a gépek megnövekedett csúszási aránya jelez. A gumiabroncs „kopása” közvetlenül kapcsolódik az egyes tengelyek által viselt tényleges tömeghez, amelyet a használatban lévő gép munkasebessége diktál. Ha a gumiabroncs hideg légnyomását az adott munkasebességhez tartozó tengelyterhelés alapján a megfelelő légnyomásra állítják be, akkor az összes radiál mezőgazdasági gumiabroncs (standard, IF vagy VF) úgy van kialakítva, hogy az oldalfalon elhajoljon vagy kidudorodjon, kialakítva az optimális abroncs futófelület-lenyomatot az ésszerű élettartam elérése érdekében.
Ha egy gazdálkodó vagy termelő úgy dönt, hogy csökkenti a gumiabroncs légnyomását, hogy növelje a gumiabroncs lenyomatát azzal a céllal, hogy alacsonyabb talajtömörödést vagy nagyobb tapadást érjen el, akkor a szállított tengelyterhelést meg kell mérni, hogy a megfelelő levegőt biztosítsák az optimális gumikopás biztosítása érdekében.
A mezőgazdasági gumiabroncs-ipar másik előre lépése, a gumiabroncsok kopásának és élettartamának növelése érdekében az acélszalagok hozzáadása a futófelület alá, amelyek javítják a futófelület stabilitását és tapadását, miközben növelik az ellenállást a kipörgés, a tarlósérülés vagy a sziklák által okozott sérülésekkel szemben.
A radiál traktorgumiabroncsok jobb teljesítményének vagy hosszabb élettartamának eléréséhez az utolsó szempont az, hogy R-1W (W a nedves tapadáshoz) típusú gumiabroncsokat használjon, amelyek +20%-kal mélyebb futófelülettel készülnek, mint a szabványos R-1 gumik, így nagyobb ellenállást biztosítanak sérülésekkel szemben és hosszabb élettartamú futófelülettel rendelkeznek.
R-1W gumikról bővebben itt talál információt.
A Maxam traktor gumikra vonatkozó guminyomás kalkulátora itt található.
Az IF vagy a VF technológia megjelenése a radiál gumiabroncsokban lehetővé tette a fenti szabályok némelyikének újraírását, mivel a gazdálkodók vagy termelők jelentősen csökkenthetik a légnyomást anélkül, hogy az abroncs teherbíró képességét veszélyeztetnék, vagy növelhetik a szállított súlyt ugyanazzal a gumiabroncs lenyomattal. Mindkét technológia lehetővé teszi a gazdálkodók számára, hogy jobb termést vagy nagyobb termelékenységet érjenek el a szántóföldön nehezebb vagy gyorsabb gépekkel. Egy másik eszköz, amely nagyon népszerű az európai piacon, és egyre növekvő az észak-amerikai piacon, a „fedélzeti” gumiabroncs-felfújó vagy központi felfújórendszerek használata, amelyek lehetővé teszik a gumiabroncsok szükség szerinti felfújását vagy leeresztését.
Egy korábbi bejegyzésben már ezt is tárgyaltuk, itt.
Minden esetben, akár a szántóföldön dolgozik lassú sebességgel, akár szállítja a gépet (közúton) nagyobb sebességgel, a megfelelő gumiabroncsnyomás beállítása a munkaalkalmazáshoz biztosítja, hogy az abroncsok optimális teljesítményt nyújtsanak és hosszú élettartamot:
- A talajtömörödés csökkentése gumiabroncs-terheléssel a tengelyenkénti vagy abroncsonkénti tényleges terhelés változtatásán alapul, szükség szerint.
- Nagyobb terméshozam, mivel a talajra gyakorolt tömörítési hatást minimálisra csökkenti az abroncs jobb lenyomata.
- A gumiabroncsok jobb kopása és csökkentett oldalfal-kihajlása optimális gumiabroncs-síklapot vagy nyomot eredményez.
- Fokozott üzemanyag-hatékonyság, mivel a gumiabroncsot minden egyes munkaalkalmazáshoz vagy vontatott munkaeszközhöz optimalizálják.
- Nagyobb termelékenység a terepen, mivel az abroncs lenyomata és tapadása nagyobb hatékonyságot biztosít.
A MAXAM AGRIXTRA termékcsaládját egy adott terhelés vagy sebesség alapján tervezték, hogy biztosítsák az optimális érintkezési felületet anélkül, hogy a gumiabroncs kormányzási, hajtási, tapadási vagy nyomatékátviteli képességét veszélyeztetnék. A legmodernebb gumikeverék és egyéb összetevők fejlesztésén keresztül kifejlesztett új MAXAM VF technológiai termékek nagyon magas gumiabroncs-elhajlást képesek támogatni, egészen a gumiabroncs névleges sebességéig. A MAXAM folyamatosan fejleszti az új VF gumiabroncs-méreteket, hogy ne csak kiegészítse meglévő kínálatát, hanem megfeleljen a nagyobb terhelés, vagy piaci technológiai változások iránti növekvő globális keresletnek is.
Mindenesetre, ha cserélni kell a traktor gumiját , ne így próbálja…