Hasznos információk
A gumiabroncs feliratozásai, jelölései |
|
|
|
Gumiabroncs használati tanácsok |
|
A gumiabroncsok helyes használatához, felhasználásához javasoljuk kövesse az alábbiakat:
|
EU gumiabroncsjelölési címke | |
Az Európai Parlament és a Tanács 1222/2009/EK rendelete alapján, a 2012. július 1. után gyártott gumiabroncsokat 2012. november 1-jétől egy szabványos címkével kell ellátni. A címke a gumiabroncs üzemanyag-fogyasztás hatékonyságát, a vizes úton való tapadását és a zajkibocsátás értékét tartalmazza. 2021. május 1.-től változtattak rajta. Bővebb információ itt. |
Üzemanyag-hatékonysági osztály Az üzemanyag-hatékonysági osztályt a gördülési ellenállási együttható (RRC) alapján, "A"-tól "G"-ig terjedő skálán osztályozzák. Egy gumiabroncsnak minél nagyobb a gördülési ellenállása, annál rosszabb az energia-hatékonysága, ezáltal magasabb az üzemanyag-fogyasztása, illetve a CO2 kibocsátása. |
|
Nedves tapadási osztály A második legfontosabb adat a címkén a gumiabroncs tapadási osztály, mely a gördülési ellenállási együttható alapján, "A"-tól "G"-ig terjedő skálán határozza meg nedves útburkolaton a tapadás, fékezés hatékonyságát. |
|
Külső zajkibocsátási osztály A külső zajkibocsátás értéke decibelben van meghatározva és három zajosztályra van felosztva. Az zajkibocsátás ikonján 1,2 vagy 3 ív található.
|
|
Normál vagy ajakos a targonca gumi?
Tömör gumi jellemzően kétféle létezik. A simánál (normál) egy ún. gyűrű készletet préselnek fel a gumi mellé, az biztosítja lecsúszás ellen. Újabb találmány az ajakos gumi, amikor is a gumi egyik oldalán egy kis kitüremkedést képeznek helyettesítendő a gyűrűt. Az ajakos picivel drágább, de ha gyárilag ilyennel szerelték, akkor célszerű továbbra is, mert a gyűrű készlet a gumi árának a fele is lehet
Ajakos gumi
Az ajakos gumi abban különbözik a normál kialakítású gumitól, hogy az előbbinél a gumi belső ívén van egy perem, ez az ún. ajak. A középső képen bekarikázva láthatjuk az ajak részt. Az ajakos gumit csak a megfelelő felnire lehet felszerelni. Tehát olyan felnire, amelyiken megvan az a horony, amibe az ajak bepattan. Itt a gumit a felnibe hornyába bepattanó ajak rögzíti. Ha a targoncára ajakos gumi van szerelve, célszerű ugyanazzal szerelni. Ebben az esetben lehetséges a normál gumi felszerelése is, de csak a megfelelő rögzítő karikák alkalmazásával. A rögzítő karikák ára pedig sokszor megközelíti egy új gumiabroncs árát.
Ajakos gumi felszerelve |
Ajakos gumi és felni
|
Felni horonnyal, ajakos gumihoz, |
Normál gumi
A normál guminál nincs ajak, a gumi belső íve teljesen sima.
Ezeket a gumikat vagy acélkarikával kell rögzíteni, vagy kétrészes felni esetén lehet felszerelni.
Ha egy felnire normál gumi van szerelve, akkor ugyanarra kell cserélni is. A kétrészes felnit nem lehet ajakos gumival szerelni. A karikával rögzített gumi helyett általában fel lehet szerelni az ajakos gumikat is (ehhez le kell vágni az ajakot), de a felni kialakítása olyan is lehet, hogy nem szerelhető ezekkel a gumikkal.
Tömör gumi gyűrűvel rögzítve. |
|
Felni rögzítő gyűrűkkel. Felni és rögzítő gyűrűk:
|
Kétrészes felnik (amikre csak normál szerelhető)+ normál, gyűrűs felni